Eerste daagjes Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Lisa Renswoude - WaarBenJij.nu Eerste daagjes Filipijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Lisa Renswoude - WaarBenJij.nu

Eerste daagjes Filipijnen

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

09 September 2015 | Filipijnen, Manilla

Lieve allemaal,

Poeh waar moet ik beginnen. Ik denk dat ik jullie het hele voorbereidingsverhaal bespaar en begin op zondag 6 september. Na een super leuk afscheidsfeestje van vrijdag, de laatste dingetjes kopen op zaterdag moest ik er op zondag toch echt aan geloven: mijn tas inpakken. Wat een stress. Het paste niet en ik was bang dat het allemaal te veel zou wegen. Uiteindelijk kreeg ik de backpack dicht en woog het een stuk minder dan de 20 kg die we mochten. Gelukkig maar! Ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik ook een hoop vergeten ben, maar hé: wat je vergeet heb je niet echt nodig en kun je eventueel ook bij kopen. Wist ik toen nog niet, de hele dag lopen trillen op mijn benen. Maargoed, toen het uiteindelijk allemaal ingepakt was nog even langs oma en opa geweest, waarna wij weer terug gingen naar huis om mijn tassen op te halen en toch echt aan te rijden naar Schiphol. Mam kon helaas niet mee, maar pap en Maarten gingen wel mee. Op Schiphol kwamen we Malou al gauw tegen, en bij de incheckbalie was daar ook Seline. Snel ingecheckt en onze backpacks afgegeven. Toen hadden we nog twee uur. TWEE. We waren veel te vroeg haha! Deze hebben we gevuld met eten (friet en KROKET voor de laatste keer dit jaar) en nog even chillen bij een koffietentje. Marlies was er inmiddels ook en ook Malou en Seline hadden hun uitzwaai comité compleet. Dus daar gingen we, naar de gate. Na heel veel tranen, knuffels en kusjes was het dan echt tijd om door te lopen. Nog een laatste zwaai, en daar gingen we... de verkeerde kant op! Hilariteit alom, want iedereen kon dit natuurlijk nog zien. Nog een paar keer gezwaaid en toen gingen we dan echt door de gate. Een wijntje gedronken in het vliegtuig en een beetje geslapen. Prima overstap gehad in Seoul en uiteindelijk, ZONDER VERTRAGING, in Manilla aangekomen. Geld gepind en met twee vrouwen van PGX, de organisatie hier, meegereden naar ons 'soort van' hostel. Daar verblijven we de komende paar dagen totdat we 18 september naar Cebu vliegen. Eenmaal aangekomen nog wat gegeten en daarna meteen gaan slapen.

De volgende dag pas laat wakker geworden omdat we veel bij moesten slapen en lekker rustig aangedaan. Ontbeten om 14:00 met een Puso Burger, een soort vegetarische burger gemaakt van bananenbladeren, en Halo Halo, een soort Filipijnse sorbet. Na het ontbijt een beetje rondgelopen door Manilla en daarna weer terug naar PGX omdat we wilden kijken waar we konden gaan eten. Maar toen ging het regenen en vielen onze eetplannen in het water (goeie woordgrap van Nikky). En het bleef regenen. Het hield niet op. Al snel hadden we door waarom de stoepen hier zo hoog zijn: zodat het water de huizen niet in kan stromen. Er was namelijk een rivier ontstaan op straat waar mensen en auto's zich een weg door probeerde te banen. Wij stonden als echte toeristen betaamd foto's en filmpjes te maken. Toen we uiteindelijk besloten om bij PGX te blijven en daar te gaan eten (het weer zou niet zo snel verbeteren), gingen we even binnen zitten. We hadden bijna gekozen wat we wilden eten toen de stroom uitviel. Oh oh, en nu? Bier en nacho's met verse salsadip bij kaarslicht dan maar. Uiteindelijk toch nog onze keus doorgegeven voor het geval dat, en vraag me niet hoe maar binnen een half uur stond er een bord pasta pesto voor onze neus. Heerlijk! Lekker lauw light biertje met ijsklontjes erbij en onze avond kon bijna niet meer stuk. Ondertussen was door de stroomuitval ook de airco uitgevallen waardoor het steeds warmer werd binnen. Toen het bijna niet meer te houden was hebben we besloten de avond af te sluiten bij een barretje in de buurt. Een beetje een vreemde plek, maar daar nog een cocktail gedronken met alle meiden en toen weer naar huis om te gaan slapen.

Vanochtend ben ik vroeg wakker geworden. Ik moet nog wennen aan het lawaai 's ochtends. Het leven begint hier, zo heb ik vandaag van een local begrepen, om 4:30 uur in de morgen. Kinderen moeten rond 6:00 uur naar school. En omdat wij aan een drukke straat slapen, word ik hier 's ochtends wakker van. Maargoed, lekker koude douche gehad (zó niks voor mij...) en daarna gaan ontbijten. Na het ontbijt zijn we bij een politieke beweging wezen kijken, en later met een student mee naar de universiteit in een jeepney: een open taxi/bus gemaakt van oude jeeps waar je op elk moment in kan stappen en die een vaste route rijdt. Daarna wat gaan eten en nu weer terug in het hostel. Het is inmiddels ongeveer 16:30 uur en we zijn nu even aan het bijkomen van de hitte hier. Straks neemt onze gids ons mee naar een karaoke café, ik ben heel benieuwd. Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik daar al redelijk bekend mee en heb ik menig karaoke feestje gehad. Zin in dus!

Nog een paar weetjes over ons leven hier. Wist je dat...
- wij ons wc-papier in de prullenbak moeten gooien in plaats van in de wc?
- er geen bril op de gemiddelde wc zit en je er dus boven moet hangen?
- wij op een matrasje op de grond slapen in ons hostel?
- er vaak alleen koud water uit de douche komt, als er al water uit de douche komt?
- er kakkerlakken op straat lopen in de avond?
- op onze kamer als je goed kijkt ook kakkerlakken en springspinnen leven?
- bier hier mega goedkoop is? Ter info: pasta + nacho's + een paar biertjes: €4,-
- het kerstseizoen hier al is begonnen en er overal kerstliedjes klinken en kerstversiering al te koop is in de winkels?
- het tevens regenseizoen is wat betekent dat het elke dag ongeveer een uur heel hard regent? De stroom valt daarentegen maar een paar keer per seizoen uit.
- wij inhoudt: Malou, Seline (mijn twee buddies), Aniek, Marlijn, Anne, Tara, Jackelien en Nikky?

Tot zover mijn verhaaltje over de eerste drie daagjes. Jullie krijgen ook allemaal de groetjes van Malou en Seline. We hebben het leuk.

Liefs Lisa

  • 09 September 2015 - 11:10

    Mam:

    Wat een lekker lopend verslag van de eerste paar dagen van je grote reis. Ik vind het heel fijn om zo met je mee te "reizen". XXX

  • 09 September 2015 - 11:50

    Renate Verriet:

    Hoi Lisa,
    Wat leuk om te lezen. Zo lijk je helemaal niet zo ver weg. Wel door alles wat je nu al hebt meegemaakt. Hilarisch zeg, gelukkig kun je er zelf ook om lachen. En sta je er niet alleen voor! En fijn om te lezen dat je goed kunt eten en je biertje lekker smaakt! Heel veel plezier samen en ik kijk nu al uit naar het volgende verslag

  • 09 September 2015 - 22:18

    Lisette Van Den Tillaart:

    Ha lieve Lisa,
    Jeetje wat een stortvloed van emoties in een relatief korte tijd. Lisa geniet ervan en dat doe je.
    Het lijkt me gaaf als je een ervaren wordt in de karaoke (daar heb je ruim de tijd voor) dan wordt de karaoke traditie voor de Renswoudes in ere hersteld......... Daar worden we vrolijk van.
    Lisa geniet en bewonder het.
    Lieve groeten.
    Lisette


    ps. morgen zal ik de kinderen je verhaal laten lezen Misha vroeg zich nl. maandagochtend af of je nog in het vliegtuig zat



  • 09 September 2015 - 23:58

    Papa:

    Ha grote meid, ben blij, opgelucht, en nog heel veel andere woorden....dat alles goed gaat daar..vraagje: hoeveel procent alcohol zit er in die biertjes? Het 'bewijs' graag op foto...
    Geniet ervan. Ik zie uit naar je volgende verslag.
    Nog 121 dagen te gaan. Liefs Papa

  • 09 September 2015 - 23:59

    Papa:

    XXX was ik vergeten

  • 10 September 2015 - 22:23

    Anita:

    Lieve Lisa,

    Wat heerlijk om te lezen hoe jullie reis verloopt. Geen bril op de wc nou ja, maar wc-papier in de prullenbak, uhhmm. Kakkerlakken, springspinnen, wat een avontuur. Wel fijn dat je goedkoop kunt eten en drinken. Daar houden we van. Ik kijk uit naar het volgende verslag.

    Liefs Anita en natuurlijk kusjes van Rob

  • 11 September 2015 - 08:07

    Tante Sjannie:

    Hey lieve Lisa,

    Leuk om jou reis weer te kunnen volgen! Lekker genieten van al het moois wat je gaat zien en beleven Ik kijk uit naar een foto van een kakkerlak...

    XX Sjannie

  • 12 September 2015 - 12:47

    Nol Janssen:

    Hoi meisje,

    Hebben net je verslag gelezen,wat een belevenis weer
    Het belangrijkste jullie genieten en het is een genot
    om je verslag te lezen, het schrijven zit je in ieder geval ook in je bloed,
    maarja wat kun je niet?
    We blijven je weer volgen.

    Lieve groetjes Nol en Tilly

  • 21 September 2015 - 12:46

    Ingrid :

    Hey meis , wat heerlijk om je te lezen , had er nog geen tijd voor genomen maar hang aan je lippen ! Wat een mooie reis en ervaring wordt dit weer, ga gauw de volgende verslagen lezen! Heb het fijn! Knufssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 678
Totaal aantal bezoekers 19649

Voorgaande reizen:

16 Maart 2017 - 07 April 2017

Indonesië

06 September 2015 - 08 Januari 2016

Filipijnen

28 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Vietnam

Landen bezocht: