diep in de zee - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Lisa Renswoude - WaarBenJij.nu diep in de zee - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Lisa Renswoude - WaarBenJij.nu

diep in de zee

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

04 Januari 2016 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Lieve allemaal,

Ten eerste: gelukkig nieuwjaar vanuit Palawan! Ik hoop dat jullie een mooie jaarwisseling hebben gehad. Wij een bijzondere: met de voetjes in de zee naar het vuurwerk kijken onder het genot van een Red Horse biertje. Dat het maar een mooi jaar mag worden!

Laat ik dan nu even terugkomen op waar ik was gebleven. Zoals ik al geschreven had heb ik een PADI open water duik cursus gevolgd. Zondag heb ik me opgegeven en ik kreeg meteen een boek mee om te lezen. Diezelfde middag ben ik weer terug gegaan naar het duikcentrum Seadogs om een film te kijken over de gelezen stof. De ochtend daarna was het dan zo ver. Na een kort nachtje slaap (ja alweer, maar vooral omdat we een nachtje in een ander hostel moesten slapen die verder van het centrum af zat) kwam ik aan bij het duikcentrum om mijn outfit aan te doen. Toen alles was aangemeten konden we de boot op. Ik werd gekoppeld aan instructeur Kaka, super aardige jongen! Samen met een jongen die alleen een fundive deed ben ik die dag drie keer het water in gegaan. Toen we naar de eerste bestemming voeren werd het meteen spectaculair. Een groep duikers lag in het water te fluiten, hun boot was kapot (later hoorde ik dat de propeler eraf was gevallen hahaha) waardoor ze niet meer verder konden. Wij hebben ze toen "gered": op de boot gehaald en afgezet op een eiland waar de nieuwe boot hen zou komen ophalen. De dag begon dus al goed!

Toen was het echt tijd om te duiken. Vooraf kregen we uitleg over de verschillende opdrachten die we moesten doen voor we echt konden gaan duiken. Elke duik hadden we rond de drie opdrachtjes, bijvoorbeeld je generator (je mondstuk waar lucht doorheen komt) uit je mond halen en vervolgens weer in doen en het zoute water eruit blazen. Of de duikbril vol laten lopen en deze ook weer leegmaken. Na de opdrachten was er tijd om de prachtige onderwaterwereld te zien! Wauw wat is dat gaaf. De eerste paar minuten heb ik elke keer last van mijn oren, maar als ik dit eenmaal onder controle heb kan ik echt gaan genieten van wat er allemaal te zien is. Voldaan kwamen we weer aan land en na een lekkere douche ben ik met Neena, Cheri en Bavesh gaan eten. Seline en Malou waren die nacht een nachtje op een onbewoond eiland slapen (ook vet!) dus die waren er niet bij. Daarna nog een klein dansje gewaagd in de Pukka bar en toen, met weer een korte nacht en wellicht een paar biertjes te veel, weer op de boot gestapt de volgende dag. Maar dit ging gelukkig helemaal goed en ik heb totaal nergens last van gehad! De tweede dag dook ik alleen met Kaka, en ik had een GoPro gehuurd waarmee hij alles vast heeft kunnen leggen. Van de zeesterren tot clownvisjes en nog meer soorten vissen waarvan ik de naam telkens vergeet, alles kwam voorbij. Zelfs een tijdje tussen drie scholen in gezwommen, met prachtig koraal onder me! Echt, als je ooit de kans krijgt te gaan duiken: doen! Natuurlijk moest ik die dag ook nog wat opdrachtjes doen, zoals op kompas duiken en een duikcomputer gebruiken. Bij een opdracht raakte ik echter in paniek: ik moest de duikbril af doen, daarna weer op doen en al het water er weer uit krijgen. Ik vond dit vooraf al super eng, en toen ik het water in ging kon ik mijn oren niet goed ploppen. Hierdoor raakte ik volledig in paniek. Kaka heeft me toen rustig laten worden en we zijn samen weer naar de oppervlakte gegaan. Toen ik daar rustig was heb ik de oefening in het oppervlakte water gedaan zodat, als er iets was, ik gewoon kon ademen. Daarna gingen we weer naar beneden en daar lukte het gelukkig! Alle stress om niets. Tussen de middag nog heerlijk geluncht op een eilandje en na mijn laatste duik was het al weer tijd om terug aan land te gaan. Grappig trouwens dat het bootje van Malou en Seline net langs kwam varen toen ik het water in ging voor mijn laatste duik!
Eenmaal aan land moest ik het laatste deel van de film nog kijken en nam ik het examen mee naar het hostel om die daar te maken. De volgende ochtend heb ik het in geleverd en, jawel, ik heb mijn certificaat in ontvangst mogen nemen! Mijn instructeur was er helaas niet, maar die avond ben ik teruggegaan om hem nog even te bedanken. Hij heeft toen ook mijn examen met me doorgenomen, ik had 6 van de 50 vragen fout. Geslaagd dus! En nu, dames en heren, heb ik mijn PADI open water duikbrevet! Jeeeeeeej gaaf!

Die dag heb ik het goed gevierd door samen met Malou op een scootertje naar Nacpan beach te gaan. Seline was helaas ziek dus die bleef in het hostel. Ik vond het vooraf wel eng om op de scooter te rijden dus het eerste stuk heeft Malou gereden. Maar toen ik eenmaal door had hoe makkelijk het was heb ik het laatste stuk naar het hostel gereden. Super leuk! Op Nacpan beach heeeerlijk als kleine kinderen in de golven gespeeld, haha was echt mooi. En natuurlijk nog een beetje zon gepakt voor we weer terug naar Hollandia gaan.

Want ja, aan alles komt een eind. We hebben zaterdag dag gezegd tegen El Nido en zijn met het busje richting Puerto Princesa gereden. Hier zitten we in hetzelfde pension als twee weken terug, en we blijven hier tot woensdag. Dan nog een nachtje in Manilla en dan pakken we het vliegtuig alweer! Ik weet niet of jullie er klaar voor zijn, maar we komen er weer bijna aan!

Voor nu nog heel veel kusjes uit de Filippijnen!

Liefs,
Lisa

  • 04 Januari 2016 - 21:33

    Papa:

    Lieve Lisa,
    Stoer dat je het doet en prachtig hoe je het beschrijft.
    Maar wat ook mooi zou zijn is als ik dat brevet in mijn handen heb, of die medaille van de halve marathon mag aanraken, want dan lieve Lisa ben je weer in ons mooie Nederland.
    Het aftellen is nu pas echt begonnen, nog maar 4 dagen = 93 uur.
    Blijf genieten Lisa, doen wij ook van jou!
    XXX papa

  • 05 Januari 2016 - 21:13

    Papa:

    3
    XXX

  • 06 Januari 2016 - 21:11

    Papa En Mama:

    2
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Puerto Princesa City

Lisa

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 19627

Voorgaande reizen:

16 Maart 2017 - 07 April 2017

Indonesië

06 September 2015 - 08 Januari 2016

Filipijnen

28 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Vietnam

Landen bezocht: